Przedstawiamy kilka propozycj, jak bawić się z dzieckiem, by efektywnie i szybko uczyło się wielu nowych umiejętności. Poprzez wspólną zabawę z dzieckiem będziecie Państwo mogli budować stabilne, bogate fundamenty rozwoju malca!
GRY I ZABAWY SŁOWNE
Mów! Moów! Mów!
Opowiadaj przez cały czas o tym, co robisz – ze szczegółami, np. „Teraz ugotuję obiad. Chcesz mi pomóc? Obierzemy marchewki. Marchewki są pomarańczowe. Popatrz, jaką mają skórkę. A na górze mają zieloną nać. Marchewki są bardzo zdrowe. Włóżmy je do garnka”. Itd.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu się
Dzieci tworzą i wzbogacają swój zasób słownictwa, gdy łączą słowa z konkretnymi przedmiotami. Nie wystarczy po prostu powiedzieć: „Samochód się zatrzymał”. Lepiej mówić: „Samochód zatrzymał się z głośnym piskiem. Spod kół wydobywał się dym, a kierowca wyskoczył na zewnątrz…”.
Wędrowniczek
Poproś, aby dziecko wybrało ulubioną maskotkę – będzie ona Wędrowniczkiem. Podawaj Wędrowniczkowi polecenia dotyczące tego, w jakim miejscu w pokoju ma się znaleźć i co zrobić, a następnie wspólnie prowadźcie maskotkę we wskazane miejsca, np. „Wędrowniczku usiądź na stoliczku!” – posadźcie maskotkę na stole; ‘Wędrowniczku, zajrzyj do szafy!” – otwórzcie szafę i zajrzyjcie do środka.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu się
Uczy określania miejsca i położenia w przestrzeni różnych przedmiotów.
Czekoladowa buzia
Posmaruj kremem czekoladowym (miodem, kisielem) miejsce wokół ust dziecka i poproś, by dokładnie się oblizało. Bawiąc się, patrzcie w lustro i obserwujcie, jak język wędruje wokół ust. Poproś, by dziecko wyobraziło sobie, że ma dotknąć czubkiem języka swojego nosa albo brody, skierowało język w prawo lub w lewo. Przy okazji róbcie różne śmieszne miny (wydymanie warg, ziewanie itp.) i wydawajcie odgłosy (parskanie, prychanie, cmokanie itp.).
Jak to pomaga dziecku w uczeniu się
Jest to doskonała gimnastyka dla języka., warg i policzków – usprawnianie narządów mowy sprzyja rozwijaniu prawidłowej wymowy.
„Dmuchanki”
Staraj się codziennie wykonywać różne ćwiczenia oddechowe, zaczynając od zwykłego dmuchania na gorącą zupę lub dmuchania przez słomkę do kubka z wodą. Przygotuj różne lekkie przedmioty (piłeczki styropianowe lub piankowe, piórka, konfetti itp.) oraz słomki. Zróbcie wyścigi: kto dmuchając przez słomkę pierwszy doprowadzi swoich „zawodników – piłeczki” do mety (np. końca stołu), ten wygrywa. Przy okazji rozmawiajcie o ty, w jaki sposób przedmiot się przemieszcza, dlaczego balon unosi się na wietrze itp.
Jak to pomaga w uczeniu się
Dziecko będzie mówiło płynnie dzięki sprawności ust i języka oraz regularnym ćwiczeniom oddechowym.
W kąpieli
Rozmawiajcie o pojęciach: mokry-suchy, gorący –ciepły-zimny, płytki-głęboki, unosić się na wodzie, pływać, tonąć, fale, wiry, jezioro, statek, morze itp. Kuchenne miarki świetnie nadają się do zabawy w czasie kąpieli. Ile kubeczków wody można wlać do słoika? Ile kubeczków trzeba wlać, by napełnić słoik do połowy? Dobrze jest używać słowa eksperyment.
Jak to pomaga dziecku w uczeniu się
Słowa, które dziecko potrafi powiązać z doświadczeniem, szybko staje się słowami używanymi na co dzień.
Układanka
Pokaż dziecku dowolną ilustrację i wspólnie opowiedzcie, co się na niej znajduje. Podpowiadaj mu, o czym ma mówić. Na początku nadajcie obrazkowi ogólną nazwę, np. „Zima”. Potem poszukajcie różnych szczegółów i opiszcie je słowami. „Na obrazku jest bałwan, pada śnieg. Bałwan ma czerwony kapelusz i biało – czerwony szalik. Świeci słońce”. Potnij obrazek na kilka części i poproś dziecko, by go ułożyło. Podczas układania przyglądajcie się poszczególnym częściom, a Ty przypominaj dziecku plan całego obrazka.
Jak to pomaga w uczeniu się
Rozwija mowę czynną, pamięć i kojarzenie, uczy koncentracji uwagi, a także rozwija koordynację wzrokowo – ruchową.
Moja pierwsza loteryjka
Poszukaj w reklamach czterech zdjęć różnych przedmiotów. Zgromadź po dwa identyczne obrazki. Jeden komplet przyklej na jednej dużej kartonowej planszy, drugi naklej na cztery oddzielne kartoniki. Daj dziecku do ręki obrazek i poproś, by odszukało na planszy taki sam. Kiedy to zrobi i poda jego nazwę – kładzie obrazek w odpowiednim miejscu na planszy. Rozmawiajcie o tym, co znajduje się na obrazkach. Jeżeli dziecko odwraca obrazki (układa bokiem, do góry nogami), zaznacz mu na kolorowo dół obrazka.
Jak to pomaga w uczeniu się
Ćwiczenie wzmacnia pamięć, koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo – ruchową, uczy myślenia i kojarzenia.
Co zniknęło?
Poszukaj w czasopismach różnych zdjęć, na których przedstawiony jest jednocześnie tylko jeden przedmiot. Połóż na stole trzy obrazki obok siebie. Nazywając je, dotykaj ręką dziecka każdego z nich. „To jest krzesło, to – fotel, a to kanapa”. Zadaniem dziecka jest powtórzenie poszczególnych słów. Następnie poproś, by zamknęło oczy. Zabierz jeden obrazek i spytaj, który zniknął. Jeżeli dziecko zgadło, otrzymuje obrazek, którego zniknięcie zauważyło. Kontynuujcie zabawę, wprowadzając kolejne obrazki. Na końcu policzcie wspólnie, ile dziecko zgromadziło kart. Zapiszcie wyniki.
Jak to pomaga w uczeniu się
Uczy dziecko kojarzenia nazwy przedmiotu z jego ilustracją, ćwiczy pamięć i koncentrację uwagi.