Odimienna Metoda Nauki Czytania wg koncepcji dr Ireny Majchrzak.
Wprowadzanie dzieci w świat pisma
Odimienna Metoda Nauki Czytania jest programem edukacyjnym mającym na celu wczesne kształcenie umiejętności czytania z pełnym rozumieniem tekstu. Pozwala na wczesne kształcenie umiejętności czytania zarówno w aspekcie technicznym, jak i semantycznym.
Źródłem inspiracji dla Autorki była filozofia i wskazówki Marii Montessori. Podstawowym celem programu jest tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, które bez wysiłku i w przyjazny sposób doprowadzą do wykształcenia kompetencji czytelniczych u dziecka w wieku przedszkolnym. Program może być stosowany w każdym przedszkolu.
Kształcenie sztuki czytania z pełnym rozumieniem tekstu rozpoczyna się już z dziećmi trzyletnimi. Nauczyciel prowadząc zabawy i gry prowokuje dziecko do odkrywania na drodze samodzielnego rozumowania logiki alfabetycznego szyfru. Początkiem jest imię dziecka, które staje się słowem otwierającym świat pisma.
Etapy pracy metodą:
- Etap pierwszy – inicjacja
- Etap drugi – ściana pełna liter
- Etap trzeci – nazywanie świata
- Etap czwarty – sesje czytania
W naszym przedszkolu nauczycielki stosują tą metodę już wielu lat. Dzieci, które od grupy najmłodszej uczestniczą w tego typu zajęciach, kończą przedszkole osiągając umiejętność płynnego czytania ze zrozumieniem.
Jeżeli dziecko trafia do przedszkola w późniejszym wieku, jako cztero-, pięcio-, sześciolatek też przeprowadza się z nim naukę czytania realizując po kolei opisane wyżej etapy.
Informacje o metodzie: http://www.iumw.pl/odimienna-nauka-czytania.html